Jaaroverzicht Gelukkige Groentes 2023

Beste leden, partners, volgers en anderen die ons een warm hart toe dragen,

Het jaar is weer bijna rond waarmee het 4e seizoen van Gelukkige Groentes wordt afgesloten. Het was een jaar waarin veel is gebeurd, met mooie resultaten maar ook uitdagingen. In dit jaarbericht nemen jullie in vogelvlucht mee in hoe wij 2023 hebben beleefd en wat 2024 voor ons in petto heeft.

Pluktuin Ooij
Moestuinieren met kinderen van de Tovercirkel

De hoogtepunten: Pluktuin Ooij, GG voor iedereen, GG sla 10x duurzamer & Vierdaagsefeesten

Dit jaar hebben we onze impact enorm weten uit te breiden. Dat is natuurlijk iets waar we enorm trots op zijn. Het aantal leden is bijna verdubbeld, het team is gegroeid met 2 nieuwe fulltimers en het leerlingboertraject waarbij we op beide tuinen iemand hebben begeleidt om het vak van stadsboer te leren. Dit traject werpt meteen zijn vruchten af met Poppy die dit jaar als leerlingboer begon maar volgend jaar het team komt versterken. Het was pezen en zweten maar met de nieuwe pluktuin in Ooij hebben we het succes van Malden weten te kopiëren en ook versnellen, 250 abonnementen uitverkocht halverwege het eerste seizoen en door de leden werd dit seizoen beoordeeld met een 8,7.

Dit jaar zijn we tevens gestart met het vergroten van onze sociale impact buiten de tuin. We telen groentes voor de voedselbank en verzorgen of coördineren moestuin educatie vanuit het Gelukkige Groentes voor iedereen programma. Het was een groot succes, groter dan verwacht omdat we dit jaar dik 20.000 euro op hebben gehaald. Wat we daar precies mee hebben gedaan? Lees hier ons complete impact verslag of de infographic met de resultaten in een oogopslag hier.

De impact die we maken vinden we belangrijk, daarom vragen we kennisinstellingen regelmatig om die impact samen met ons te onderzoeken. Een van de onderzoeken dit jaar welke leuke resultaten met zich meebracht was een lifecycle analyse van onze kropsla ten opzichte van een gangbare kropsla. Daar kwam uit dat de teelt onze Gelukkige kropsla maar liefst 10x minder CO2-uitstoot met zich meebrengt dan een uit een gangbare teelt. Kijk, dat zijn mooie resultaten! In de toekomst blijven we op deze onderwerpen onderzoek doen, zo hopen we volgend jaar inzicht te krijgen in onze CO2-uitstoot om te bekijken of we uiteindelijk klimaat positief kunnen boeren.

Laatste hoogtepunt wat we willen benoemen is de verkiezing van het GG voor iedereen programma als goed doel van de Vierdaagsefeesten. Dit heeft ons enorm veel aandacht gegeven met nieuwsberichten, een stand in de stad en een succesvolle crowdfunding waarbij we 4.000 euro hebben opgehaald.

GG team v.l.n.r. Jorian, Poppy, Liselotte, Sam & Jesse
PHOTO-2023-08-03-08-38-44
Waterplassen op de tuin in Malden

De uitdagingen: overdracht, water & burn-out

Dit was geen normaal jaar voor ons, dat zit hem in de opstart van een compleet nieuwe pluktuin. We zijn ontzettend trots op wat we neer hebben gezet dit jaar, er is enorm hard gewerkt en dat heeft zich uitbetaald in een tweede pluktuin.

Waar het in Ooij vooral aanpoten was met de opstart van een nieuwe tuinderij was er in Malden een wisseling van de tuinders. Jorian, die natuurlijk al een jaar had meegedraaid, heeft samen met Liselotte de tuin in Malden opgepakt. Daar hebben we dit jaar een uitdagend jaar gehad, dat komt ook terug in de beoordeling van onze leden in Malden, een 7.9 waar dit vorig jaar een 8.8 was. Dat cijfer is natuurlijk een prima rapportcijfer, maar als we zelf terugblikken op dit seizoen dan ligt onze maatstaf ook hoger. Richting onze leden in Malden maar ook Ooij zullen wij in januari uitgebreid communiceren over wat er volgend jaar anders gaat zijn en hoe we dingen willen verbeteren.

Naast de werkzaamheden die er dus sowieso dit jaar waren, was het klimaat technisch geen makkelijk jaar. De vele regen speelt beide tuinen parten met helaas ook een zwaartepunt in Malden. Door de vele regen zijn oogsten tegen gevallen, waren er veel slakken en is de tuin gewoon moeilijker begaanbaar. In Malden zullen we voor de start van het nieuwe seizoen drainage aanleggen zodat de vele regen minder negatieve impact heeft op de tuin en oogst.

In Ooij waren er uiteraard ook uitdagingen maar die lagen dit jaar vooral op privé vlak. Onze nieuwe collega Jesse is daar in de loop van het seizoen overspannen geraakt. Ook dat heeft uiteindelijk impact op beide tuinen gehad gezien we het werk met een klein team hebben moeten opvangen. Momenteel gaat het beter met Jesse en zijn we aan het kijken op welke manier hij het werk komend seizoen weer op gaat pakken.

Begin dit jaar hebben we de keuze gemaakt om in 2 teams te werken: een in Malden, een in Ooij. Natuurlijk was er contact, maar weinig samenwerking. Daar gaan we komend seizoen verandering in brengen door minstens 1x per week met het hele team samen aan de slag te gaan. Onze slagkracht wordt daarmee groter maar ook kunnen we ervoor zorgen dat beide tuinen op hetzelfde niveau blijven draaien.

Tao.Co-hr-GelukkigeGroente23-7144940

Gelukkige Groentes in cijfers

Dit jaar is de tuin in Malden qua omzet wederom doorgegroeid, we zijn van een omzet van 100.000 gestegen naar 120.000. De kosten zijn echter ook gestegen van 38.000 naar 57.000 euro. Hiermee kunnen we onszelf per persoon iets meer €2000,- per maand aan winst uitkeren (salaris), vergelijkbaar met vorig jaar. Wat we hiermee wel hebben bereikt is dat onze impact is vergroot! Ook was dit jaar een investeringsjaar met de opzet van de tuin in Ooij.

In de Ooij zelf hebben we een omzet gedraaid van 75.000 euro en 48.000 euro aan kosten gemaakt. Dit opstartjaar was wat ons betreft financieel gezien boven verwachting!

Met het uitbreiden van onze impact groeit ook ons team. We hebben nu een salaris/winst uitkering waar we content mee zijn maar waar we nog wel vinden dat daar groei in nodig is om echt financieel duurzaam te zijn. We blijven streven naar een modaal salaris, dit jaar komen we daar zeker nog niet op uit. Door volgend jaar te stabiliseren hopen we daar volgend jaar wel stappen in te kunnen zetten.

Tao.Co-hr-GelukkigeGroente23-7144993

2024 – stabiele basis, opleiding tot pluktuin ondernemer, onderzoek strokenteelt & uitbouw positieve impact met GG voor iedereen

Deze periode is een fijn moment van reflectie, winterklaar maken van de tuin en een beetje ontspanning. Daarnaast is het ook altijd een periode van plannenmakerij of uitvoering van plannen die we al hadden. Dit zijn onze plannen op hoofdlijnen.

Seizoen 2024 starten we met een volwaardig ingewerkt team, nieuwe leerling boeren (Arre & Karin) en een hoop lessen in de rugzak van dit seizoen. We zijn druk bezig met het optimaliseren van het teeltplan en het voorbereiden van de tuinen op het seizoen. Met name in de Ooij is het wel de hoop dat we een nieuwe laag compost kunnen brengen voordat het seizoen begint. Tot nog toe zijn de omstandigheden niet gunstig om de compost die klaar ligt bij de parking naar de tuin te transporteren. In Malden is de tuin los van de aan te leggen drainage al bijna klaar voor volgend seizoen!

Na het succes in de Ooij hebben wij de bevestiging gekregen dat wat we doen gekopieerd kan worden. We hebben altijd de ambitie gehad om ons succes te vergroten. We hebben in het afgelopen jaar al advies gegeven aan diverse (pluk)tuinen. Dit gaan we komend jaar structureel oppakken in de vorm van een opleiding die we aan het opzetten zijn. De bedoeling hiervan is dat er in Nederland meer pluktuinen/zelfoogsttuinen zoals de onze opgezet kunnen worden!

Dit jaar was uiteindelijk geen fijn jaar voor de natuur-inclusieve landbouw, kijkend naar de verkiezingsuitslag. Toch geloven wij natuurlijk heilig in de noodzaak van deze transitie, daarbij hebben wij het vertrouwen dat wanneer boer & burger samenwerken deze transitie haalbaar is. Het zou daarbij fijn zijn als de overheid natuurlijk ook meebeweegt… Maar daar gaan wij niet op wachten. We gaan concreet onderzoeken of strokenteelt, wat een vorm van gemechaniseerde/gerobotiseerde natuur-inclusieve landbouw is, kan bijdragen aan het voeden van Nijmegen e.o..

We zijn voor zowel het opstarten van de opleidingen als het onderzoek naar strokenteelt subsidiepotjes aan het aanspreken. We hopen in januari positieve terugkoppeling te krijgen op deze aanvragen.

Over het succes van het goede doel ‘Gelukkige Groentes voor iedereen’ hebben we het gehad. Komend jaar willen we dit programma uitbouwen, maar we beseffen ons na dit jaar dat we dit niet alleen kunnen. We werken daarom samen met moestuincoaches om met ons voedseleducatie te verzorgen. We gaan zelf een coördinerende rol oppakken in het uitbouwen van de partners en het onboarden van scholen voor voedseleducatie. De uitvoering daarvan zal veelal bij moestuincoaches komen te liggen. Wanneer fondsen toereikend zijn zullen we ook vanuit Ooij groentes gaan leveren voor de voedselbank, vanuit Malden blijven we dit doen samen met een groep leden welke iedere week die groentes oogst!

We kijken uit naar een nieuw seizoen, boordevol impact, hard werken maar ook genieten van het werk dat we mogen doen. Daarvoor zijn we jullie als leden wederom dankbaar.

We danken onze leden en partners voor het vertrouwen, wensen jullie fijne feestdagen en tot volgend jaar!

Tao.Co-GelukkigeGroente23-7145133

3 reacties op “Jaaroverzicht Gelukkige Groentes 2023”

1. Erg leuk om dit verslag te lezen. Inspirerend!
    Jullie hebben zo hard gewerkt en doen veel moois.
    Dankjewel voor al dit werk en die heerlijke groentes.
    Op naar 2024! Het ziet er veelbelovend uit. Succes!

2. Heerlijk om te lezen! Jullie zijn zo vol energie en passie, super inspirerend!!
    Dank jullie wel voor deze inspiratie, deze energie en de overheerlijke groentes. De liefde die er in zit, proef je op je bord!
    Fijne feestdagen en een Gezond en Gelukkig(e) 2024 😉!
    Liefs Liselotte